Hoogste torens van Japan

In Tokyo staan behoorlijk wat wolkenkrabbers. Vanaf een van de uitzichtpunten over de stad kun je ze mooi bekijken. Land in Japan is schaars. Slechts 27% van het land is vlak genoeg om op te bouwen, de overige 73% bestaat uit bergen. Ook buiten de hoofdstad is vaak de enige bouwrichting dus naar boven. Er staan daarom aardig wat hoge gebouwen. Dit zijn de hoogste torens in Japan.

Hoewel… eerst nog even dit. In andere Aziatische landen zoals Hong Kong en Taiwan kom je regelmatig wolkenkrabbers van meer dan 400 meter tegen. De uitermate hoge aardbevingsgevoeligheid van Japan maakt het hoog bouwen uitdagender dan in omringende landen.

Tokyo Skytree

634 meter

Tokyo Skytree, de hoogste toren van Japan
Tokyo Skytree, de hoogste toren van Japan

In architectonische termen wordt vaak onderscheid gemaakt tussen hoge gebouwen en hoge zendmasten. Zendmasten zijn namelijk een stuk makkelijker te construeren dan een wolkenkrabber. Geen verrassing dus dat de hoogste toren van Japan een zendmast is.

De Tokyo Skytree werd in 2012 opgeleverd en dient als digitale televisietoren. Tokyo Tower, de oude televisietoren was simpelweg niet hoog genoeg meer om heel Tokyo van televisie te voorzien.

Je kunt de observatie dekken van Tokyo Skytree bezoeken, maar dat is alles behalve gratis. Ja, het uitzicht is spectaculair maar je komt bij lange na niet op het topje.

Tokyo Tower

333 meter

Tokyo Tower, de op één na hoogste toren van Japan, is net iets meer dan de helft van de Tokyo Skytree. Deze toren is een kopie van de Eiffeltoren in Parijs en deed jaren dienst als televisietoren. Met de introductie van digitale televisie was Tokyo Tower niet hoog genoeg meer om met deze nieuwe manier van uitzenden de hele hoofdstad televisie te kunnen laten kijken.

Ook de Tokyo Tower heeft twee observatie platformen. Sinds de opening van de Tokyo Skytree is het hier een stuk minder druk, dus de kans dat je (lang) in de rij moet staan is vrij klein.

Abeno Harukas

300 meter

Na twee zendmasten is Abeno Harukas het eerste en dus hoogste gebouw op deze lijst. Dat betekent ook dat Abeno Harukas het hoogste gebouw van Japan is op dit moment. Het staat in Osaka, bovenop het Abenobashi station van spoorwegmaatschappij Kintetsu. Behalve het station vind je in Abeno Harukas een hotel, een groot winkelcentrum en kantoren.

Het gebouw telt 62 verdiepingen. Op de verdiepingen 58 t/m 60 zijn observatie platformen van waaruit je over heel Osaka kijkt. Een toegangskaartje kost ¥ 1.500 (ongeveer € 12).

Yokohama Landmark Tower

296 meter

De Yokohama Landmark Tower is een van de meest in het oog springende herkenningspunten in Yokohama, na Tokyo de grootste stad van Japan.

In 1993 werd begonnen met de bouw van deze toren. Bij oplevering was de Yokohama Landmark Tower op Tokyo Tower na de hoogste toren van Japan. Bovendien had de toren op dat moment het hoogste observatie dek van het land.

Op de onderste 48 verdiepingen vind je winkels, dokters en kantoren. Vanaf verdieping 49 kom je terecht in een 5-sterren hotel met 603 kamers verdeeld over 2w verdiepingen.

Vanaf het observatie dek op de 69 verdieping kijk je in iedere windrichting en zie je op heldere dagen Mt. Fuji liggen. Toegang tot het observatie dek kost ¥ 1.000 (ongeveer € 9).

Cosmo Tower

256 meter

Tot 2010 was de Cosmo Tower het World Trade Center van Osaka. Sinds die tijd heeft de het bestuur van de prefectuur Osaka haar intrek genomen in het gebouw.

De Cosmo Tower staat in het havengebied van Osaka met winkels, dokters en kantoren. Een toren zonder observatie dek is niet echt een toren, en zeker niet een van de hoogste torens van Japan. Cosmo Tower is daarop geen uitzondering. Toegang tot het observatie dek kost ¥ 700 (ongeveer €6).

Rinku Gate Tower

256 meter

De Rinku Gate Tower staat op het punt waar de brug vanaf Kansai International Airport, de grootste luchthaven van Osaka, aan land komt. Deze toren telt 56 verdiepingen met kantoren, een hotel en winkels.

Toen de plannen voor de Rinku Gate Tower nog op de tekentafel lagen in de jaren ’80 was het plan om twee torens naast elkaar te bouwen die samen een poort zouden vormen naar de nieuw geopende luchthaven. Toen begin jaren ’90 begonnen werd met de bouw was de naoorlogse economische bubbel gebarsten en was er nauwelijks genoeg geld voor één toren.

Om te genieten van het uitzicht vanaf de bovenste verdieping zul je een tafeltje moeten reserveren in het Star Gate Restaurant.

Toranomon Hills

256 meter

Nog een toren van 256 meter hoog. Je zou bijna denken dat 256 een “lucky number” is.

Plannen voor dit gebouw lagen er al sinds 1946, maar lange tijd lukte het niet om de benodigde grond aan te kopen. Toch is Toranomon Hills een nieuwkomer op de lijst met hoogste torens in Japan. Het gebouw werd in 2014 opgeleverd en staat in de zakenwijk Minato in Tokyo. Het is op dit moment het hoogste kantoorgebouw in de hoofdstad.

Ook in deze toren zijn kantoren, winkels en een hotel gevestigd. Maar Toranomon Hills is de hoogste toren op deze lijst met een woongedeelte. Op de verdiepingen 37 t/m 46 bevinden zich 172 appartementen.

Midtown Tower

248 meter

Tot de oplevering van Toranomon Hills was Midtown Tower de hoogste kantoor toren van Tokyo. De toren staat midden in het Midtown Complex winkelcentrum. Het grootste gedeelte van de toren bestaat uit kantoren.

Als je van het uitzicht wilt genieten zul je een kamer moeten boeken in het Ritz Carlton Hotel op de bovenste 10 verdiepingen van deze toren.

Midland Square

247 meter

De Midland Square toren is de hoogste toren in het industriële hart van Japan, Nagoya. In deze toren zijn onder andere de kantoren van Toyota gevestigd.

Verder kun je er prima winkelen, met een keuze uit 60 brand stores en 2 auto showrooms (Toyota en Lexus). Bovendien is er een grote bioscoop gevestigd in Midland Square.

De liften in Midland Square bestaan uit 2 verdiepingen en brengen je in 40 seconden naar de bovenste verdiepingen.

Helaas heeft deze toren geen observatie dek.

JR Central Tower

245 meter

Om de hoek van Midland Square, boven het station van Nagoya, prijken de twin towers van JR Central. Beide torens bestaan uit kantoren en zijn toegankelijk voor het publiek.

Tokyo Metropolitan Government gebouw

243 meter

Tokyo Metropolitan Government gebouw, een van de hoogste torens van Japan

Ja, waar moet je ophouden met een lijst van hoogste torens in Japan? Bij 10? Dan zouden de twin towers van het Tokyo Metropolitan Government gebouw net buiten de boot vallen. Die staan op dit moment op plek nummer 11. Toch wil ik deze torens ook meenemen op deze lijst.

Het Tokyo Metropolitan Government gebouw staat in de zakenwijk naast station Shinjuku, het drukste station ter wereld. De torens huisvesten zo’n 13.000 ambtenaren, maar wat het leuke is aan dit gebouw is het observatie dek. Dat is namelijk gratis!

In beide torens is verdieping 45 open voor het publiek als observatie dek. Een expres-lift die niet op andere verdiepingen stopt brengt bezoekers in minder dan 1 minuut naar boven. De observatieplatformen zijn niet altijd tegelijkertijd open, maar met uitzondering van een paar nationale feestdagen is er altijd wel één van de twee waar je heen kunt.

Toekomstige hoogste toren

De hoogste torens op deze lijst vallen in het niet bij de plannen voor het toekomstige hoogste gebouw van Japan. De ontwerpen van de Tokyo Sky Mile liggen op de plank. Een gebouw van maar liefst 1,7 kilometer (!) hoog. Je kunt hier pas vanaf 2045 genieten van het uitzicht, maar hieronder alvast een voorproefje.

Yamanote-lijn in beeld

Tokyo is fascinerend. De enorme uitgestrektheid van de metropool is zowel indrukwekkend als een beetje eng. Hoe vind je ooit je weg in die wirwar van neon-verlichtte straatjes? Er is één ding dat alle belangrijke buurten van Tokyo met elkaar verbindt. Een rode draad, zeg maar. Of wellicht zou je beter groene draad kunnen zeggen. De Yamanote-lijn.

De Yamanote-lijn is een spoorlijn die in een rondje loopt langs alle belangrijke buurten van Tokyo. Zou dat toeval zijn? Waarschijnlijk niet. Waarschijnlijk heeft de inmiddels meer dan 100 jaar oude ringlijn de buurten waar hij zich doorheen kronkelt ontsloten en ervoor gezorgd dat ze alle mogelijkheden hadden om zich te ontwikkelen.

Yamanote-lijn kaart

De Yamanote-lijn

De Yamanote-lijn is even handig als indrukwekkend. Tijdens de spits vertrekt er van elk perron langs de lijn in iedere richting elke minuut een trein. En het zijn volle treinen. Elke minuut. Het volledige rondje is 34,5 kilometer en telt maar lieft 29 stations, waaronder het drukste station ter wereld. Een rondje duurt ongeveer een uur.

De Yamanote-lijn is een fantastische manier om Tokyo te verkennen, maar het is ook een spektakel op zich. Er zit bijna nergens meer dan 1,5 kilometer tussen de stations, maar ieder station met omliggende buurt heeft een compleet eigen sfeer. Als je 29 dagen de tijd zou hebben zou je iedere dag op een ander station uit kunnen stappen en de hele dag doorbrengen in de omgeving.

De Yamanote-lijn is al met duizenden, waarschijnlijk zelfs miljoenen woorden beschreven en er zijn al even veel foto’s van gemaakt. Als een foto duizend woorden spreek zijn dat heel wat woorden. Zou er nog een spoorlijn zijn op deze wereld waaraan zoveel woorden besteed zijn?

Genoeg geschreven nu. Proef een klein beetje van het gevoel van de Yamanote-lijn met deze foto’s (klik op de foto’s om er op je volledige beeldscherm van te genieten), allemaal onderdeel van deze intrigerende spoorlijn.

View this post on Instagram

🚄列車即將進站… #山手線

A post shared by Yueh-Kung Lin (@yuehkung) on

Roaming in Japan met je Nederlandse abonnement

De mobiele telefoon is een onmisbaar hulpmiddel geworden tijdens de vakantie. Net als in Nederland willen je ook graag in het buitenland gebruik kunnen maken van internet op je mobiel, toch? Ik wel. Vergeet dus niet je roaming aan te zetten.

  • Op zoek naar wat er in de buurt te doen is? TripAdvisor!
  • Aan de wandel in een buitenlandse stad? Google Maps!
  • Van je hotel naar dat restaurant uit de reisgids? Uber!
  • En uiteraard deel je in bijna realtime al je beste vakantie foto’s met het thuisfront.

Roaming in Japan? KPN heeft de beste deal en bij Vodafone ben je het duurst uit.

Om op reis verbonden te blijven heb je een aantal keuzes. Ik vertelde je als eens over het gebruik van WiFi in Japan en de aanschaf van een lokale data simkaart. Je kunt natuurlijk ook met je eigen simkaart van je Nederlandse provider gebruik maken van roaming op ieder willekeurig buitenlands netwerk. Afhankelijk van je gebruik is dit, in combinatie met de gratis WiFi mogelijkheden, wellicht zelfs de goedkoopste oplossing om online te blijven.

Wat kost roaming in Japan bij de verschillende Nederlandse netwerken?

KPN

KPN

Zonder speciale buitenlandbundel betaal je bij KPN in Japan € 2,50 per MB en € 2 per belminuut. KPN heeft twee buitenlandbundels, een voor wat ze “voordeellanden” noemen en een voor alle landen die daar buiten vallen. Japan valt binnen de Voordeelland buiten EU bundel. Je kunt kiezen uit twee roaming opties:

  • Voor € 9,99 krijg je 100 MB / minuten / sms’jes.
  • Voor € 39,99 krijg je 500 MB / minuten / sms’jes.

Is je bundel op, dan stopt je internet vanzelf. Je kunt op dat moment een nieuwe bundel afsluiten als je verder wilt internetten.

Je kunt er ook voor kiezen om door te internetten zonder bundel en dus per MB te betalen. Dit moet je zelf aanzetten en gaat dus niet vanzelf. Als je per MB betalen aangezet hebt kun je per kalendermaand maximaal voor € 60,50 internetten.

Vodafone

Vodafone

Het tarief per minuut of per MB hangt af van je abonnement. Via de site van Vodafone kun je de roaming tarieven voor jouw abonnement opvragen. Je bent eigenlijk altijd goedkoper uit met een van de twee buitenlandbundels van Vodafone:

  • Met Alles in 1 Wereld betaal je € 5 per dag en daarvoor krijg je 30 belminuten, 30 MB en 30 sms’jes.
  • Voor € 8,50 per dag heb je de Alles in 1 Wereld XL bundel met 100 belminuten, 100 MB en 100 sms’jes.

Beide bundels zijn dagbundels. Je betaalt alleen op de dagen dat je er gebruik van maakt. Let wel op, de dagbundels zijn geldig tot 23:59 Nederlandse tijd. Het tijdsverschil met Japan is 7 uur tijdens de zomertijd en 8 uur tijdens de wintertijd. In de zomer gebruik je de dagbundel dus van 7:00 tot 6:59 de volgende dag. Tijdens de winter van 8:00 tot 7:59.

Bij Vodafone kun je om nare verrassingen na je vakantie te voorkomen een limiet instellen op je internetgebruik. Met deze limiet ingeschakeld kun je per maand niet meer dan € 60,50 aan kosten maken.

T-mobile

T-mobile

Bij T-mobile hoort Japan bij de rest van de wereld. Roaming is er duur. Buiten je bundel betaal je dus de hoofdprijs. Bellen kost € 2,29 per minuut en voor 1 MB internet betaal je maar liefst € 5. Gelukkig heeft T-mobile ook een aantal buitenlandbundels beschikbaar.

  • Met de XS bundel krijg je 25 MB voor € 9,99. Deze bundel is 24 geldig.
  • De S bundel kost € 19,99 en daarvoor krijg je 50 MB die over een periode van 72 uur kunt gebruiken.
  • Voor € 29,99 heb je een M bundel met 100 MB en een geldigheid van 7 dagen.
  • Wil je één bundel die 14 dagen geldig is dan heb je voor € 59,99 de L bundel met 500 MB.

Is je bundel eerder op dan de geldigheidsduur? Dan sluit je eenvoudig een nieuwe bundel af.

Ook bij T-mobile betaal je per maand nooit meer dan € 60,50 als je per MB afrekent, maar met € 5 per MB zit je daar al heel snel aan.

De beste roaming optie

Welke van de drie grote Nederlandse aanbieders heeft nou het beste aanbod voor jouw reis naar Japan? Stel je gaat 2 weken op reis, dan ben je per provider het volgende kwijt:

  • KPN: € 9,99 als je maximaal 100 MB gebruikt of € 39,99 als je maximaal 500 MB nodig hebt. Wil je meer internetten dan betaal je nogmaals de bundel voor 100 of 500 MB.
  • Vodafone: voor € 70 heb je 14 dagen lang iedere dag 30 MB en wil je dagelijks 100 MB dan betaal je € 119 in 14 dagen.
  • T-mobile: voor € 59,99 ben je 14 dagen lang online tot maximaal 500 MB.

Conclusie: KPN heeft dus de beste deal en bij Vodafone ben je het duurst uit.

Er zijn nog veel meer providers in Nederland, maar die maken allemaal gebruik van het netwerk van een van de bovenstaande drie. Het buitenland aanbod van deze kleinere aanbieders ligt veelal in lijn met die van het netwerk waar ze gebruik van maken.

Reizen per Shinkansen

Een van de meest efficiënte manieren om jezelf te verplaatsen in Japan is per trein. Japan zou Japan niet zijn als ze niet zouden proberen om dat concept te verbeteren. De Shinkansen hogesnelheidstreinen zijn het resultaat.

In 1964 werd de eerste Shinkansen verbinding tussen Tokyo en Osaka in gebruik genomen. Het hogesnelheidsnetwerk is sinds dien gestaag uitgebreid en groeit nog steeds. Intussen kun je met de Shinkansen van het noordelijke eiland Hokkaido met slechts twee keer overstappen helemaal naar het zuidelijkste puntje van Kyushu reizen.

Hoe snel rijdt de Shinkansen?

Dat lees je hier!

Het Shinkansen netwerk

De Shinkansen treinen rijden op een breedspoor-netwerk dat helemaal los staat van reguliere sporen. In bebouwde gebieden ligt het spoor in bakken die op palen staan en het aantal tunnels in het hogesnelheidsnetwerk is relatief hoog. Dit is allemaal om de treinen zoveel mogelijk rechtdoor te kunnen laten rijden.

Shinkansen netwerk
Het Shinkansen netwerk. Afbeelding via Hisagi onder CC BY-SA licentie.

De oudste lijn van het netwerk ligt tussen Tokyo en Osaka. De lijn is later doorgetrokken naar Fukuoka en Kumamoto. De rest van de lijnen ligt ten noorden van Tokyo. Er zijn op dit moment negen lijnen operationeel:

  • Tokaido Shinkansen tussen Tokyo en Osaka
  • Sanyo Shinkansen tussen Osaka en Fukuoka
  • Kyushu Shinkansen tussen Fukuoka en Kumamoto
  • Hokuriku Shinkansen tussen Tokyo en Kanazawa, wordt doorgetrokken naar Tsuruga
  • Joetsu Shinkansen tussen Tokyo en Niigata
  • Tohoku Shinkansen tussen Tokyo en Aomori
  • Hokkaido Shinkansen tussen Aomori en Hakodate, wordt doorgetrokken naar Sapporo
  • Yamagata Shinkansen tussen Fukushima en Shinjo
  • Akita Shinkansen tussen Morioka en Akita

De Tohoku Shinkansen heeft twee aftakkingen, de Yamagata en Akita lijnen. Op deze twee aftakkingen rijdt het hogesnelheidsmaterieel over verbreed regulier spoor. De treinen rijden hier met een maximum snelheid van 130 kilometer per uur. Omdat de aftakkingen bochtiger zijn en krappere tunnels hebben zijn de treinen iets kleiner.

Uitbreiding

Op dit moment zijn er vier lijnen in aanbouw. De Hokuriku Shinkansen wordt doorgetrokken naar Tsuruga. Dit gedeelte van de lijn wordt in 2023 in gebruik genomen. Ook zijn er al plannen om de lijn daarna door te trekken naar Kyoto.

De Hokkaido Shinkansen is nog volop in aanbouw. Het gedeelte tussen Aomori en Hakodate, dat gebruik maakt van de bestaande 53 kilometer lange onderzeese Seikan-tunnel, werdin 2016 opgeleverd. Het laatste gedeelte eindigend in Sapporo is naar verwachting in 2035 gereed.

Nagasaki wordt ook aangesloten op het netwerk, gedeeltelijk door de bouw van een nieuwe spoorlijn en gedeeltelijk door het opwaarderen van bestaand spoor. Opening van deze lijn staat gepland voor 2025.

Tussen Tokyo en Nagoya is een nieuwe vorm van spoorvervoer in aanbouw. De Chuo Shinkansen maakt gebruik van MAGLEV technologie. Een magnetische zweeftrein dus. Het is de bedoeling dat vanaf 2027 treinen met 500 kilometer per uur tussen de steden op en neer zweven.

Klassen en kaartjes

Alle expres treinen in Japan, en dus ook hogesnelheidstreinen, hebben twee klassen: Ordinary en Green Car.

De Green Car klasse is de eerste klasse en Ordinary is de tweede klasse. Voor de meeste treinen is een stoelreservering nodig. Elke trein waarvoor stoelreservering nodig is heft echter ook een of twee wagons waar je ook zonder stoelreservering gebruik van kunt maken.

Kaartjes voor de Shinkansen kun je kopen bij Midori no Madoguchi, de groene loketten op de grotere JR stations of de groene kaartjesautomaten. De prijs van een kaartje bestaat uit drie componenten: de “fare” is het treinkaartje. Of je nu met de Shinkansen van Tokyo naar Osaka reist of met reguliere treinen, het “fare” bedrag is hetzelfde en wordt vastgesteld op basis van afstand.

Verder komt daar dan de “express ticket” bij, de toeslag voor het reizen met een expres trein, en optioneel de kosten van een stoelreservering. Mocht je in Green Car klasse willen reizen komt er nog een Green Car supplement bij. Voor een ritje in een expres trein ontvang je dus altijd twee kaartjes. Een voor de fare en een voor de toeslagen en stoelreservering.

Japan Rail Pass

De Japan Rail Pass is geldig is alle Shinkansen treinen met uitzondering van Nozomi en Mizuho treinen. Je kunt zonder het maken van een stoelreservering reizen in non-reserved seating. Een stoelreservering kun je zonder extra kosten maken bij de groene loketten op de grotere JR stations.

Ruïnes in Tokyo, 6 verlaten plekjes in de hoofdstad

Tokyo, de grootste stad ter wereld. Over de laatste decennia is de hoofdstad van Japan uitgegroeid tot een wereldstad. Ook vandaag de dag nog wordt er overal in de stad gebouwd. En ja, die nieuwe gebouwen worden op een gegeven moment oud. Oud en vergeten. De vergeten gebouwen worden al snel overgroeid door klimop en andere planten en niemand gunt ze nog een blik. Voor ruïne spotters zijn er een hoop verborgen schatten te vinden. Hier een greep uit de stedelijke ruïnes van Tokyo.

Shimotani Basisschool

De Shimotani Basisschool opende voor het eerst haar deuren in 1885. Tokyo was net de hoofdstad geworden en de stad groeide als kool. In 1928 werd het originele schoolgebouw vervangen door een betonnen gebouw van 3 verdiepingen. In april 1990 fuseerde de Shimotani Basisschool met Kiyoshima Basisschool. Als Ueno Basisschool betrokken de twee fusiepartners een nieuw gebouw. Sindsdien heeft de klimop de basisschool overgenomen en is het een ware ruïne geworden.

Het gebouw en de grond zijn eigendom van het stadsdeel Taito en het is niet toegestaan het terrein of het gebouw te betreden.

Locatie: Taito-ku, Higashiueno 4-7-7

Harumi Brug

Deze oude, roestige spoorbrug ligt tussen de eilanden Harumi en Toyosu in de Baai van Tokyo. Deze twee eilanden liggen tussen de mond van de Sumida Rivier en Odaiba. Vroeger waren de eilanden onderdeel van de haven van Tokyo en de spoorlijn die over de brug liep werd gebruikt voor het vervoer van steenkolen. De brug werd in gebruikt genomen op 17 december 1957. Op 10 februari 1989 reed de laatste trein over de brug en werd de spoorlijn voorgoed gesloten. De spoorlijn is helemaal gesloopt en waar vroeger de treinen reden staan nu moderne woontorens. Alleen de Harumi Brug herinnert nog aan vroeger tijden.

Over de moderne Harumi Brug die naast de rood roestige ruïne ligt is de oude spoorbrug goed te zien. Toegang tot de brug is afgesloten met hekken, maar kijkend vanaf de oever langs de oude spoorstaven kun je je niet onttrekken aan de nostalgie.

Locatie: Koto-ku, Toyosu 2-5

Yoyogi Kaikan

Dit gebouw, Yoyogi Kaikan, staat vlak naast de uitgang van Yoyogi Station op de Yamanote-lijn. Van de buitenkant lijkt het erop dat er al jaren geen ziel meer in het gebouw geweest is. Oude uithangborden adverteren winkels en restaurants die ooit in het gebouw zaten, maar anders dan dat lijkt het een volledige stedelijke ruïne. Op de begane grond is er echter nog een sushi restaurantje dat weigert te falen.

Het wonderlijke is dat Yoyogi Kaikan eigenlijk nog gewoon open is. Op de eerste verdieping zaten ooit een aantal restaurants. In het trappenhuis staan zelfs nog een paar borden die een dagmenu adverteren dat al heel lang niet meer geserveerd wordt. En dan, op de derde verdieping, een boekenwinkel. Of er ooit nog iemand komt is onduidelijk, maar de eigenaar opent nog steeds plichtsgetrouw iedere ochtend zijn winkel.

Het gebouw werd in 1969 trots geopend als een van de vele symbolen van de wederopbouw van het naoorlogse Japan. In 1974 speelde het gebouw een rol in een televisiedrama. Sindsdien is het gebouw in verval geraakt en in 2001 waren er plannen het gebouw te verbouwen of te slopen. Daar is echter niets van gekomen.

Locatie: Shibuya-ku, Yoyogi 1-35

Fuchu US militaire basis

In de stad Fuchu, net buiten Tokyo, staat deze oude militaire stelling. Ooit was het een gebouw van het Japanse leger, maar na de Tweede Wereldoorlog werd de locatie overgedragen aan de Amerikaanse troepen. In 1952 werd de basis officieel Amerikaans grondgebied en in de jaren ’60 verrees hier een van de radioposten die militaire communicatie op de Stille Oceaan mogelijk maakten. De Koude Oorlog en spanningen op het Koreaanse schiereiland zorgden er al snel voor dat Fuchu een onmisbare schakel werd voor het leger. In de hoogtijdagen werkten er ruim 2.300 mensen op de basis.

In 1974 verhuisden de Amerikanen hun basis en droegen vrijwel de hele Fuchu stelling over aan de Japanse Zelfverdedigingstroepen. Alleen het communicatiegebouw bleef Amerikaans grondgebied. De communicatieapparatuur blijft staan. De Amerikanen beloven het ooit eens op te komen halen, maar tot op de dag van vandaag is dat niet gebeurd.

De ruïne van het oude communicatiegebouw is absoluut niet toegankelijk maar de gebouwen en antennes zijn goed te zien vanaf Japans grondgebied.

Locatie: Fuchu, Sengenchō 1-2

Hitachi Vliegtuigfabriek transformatorstation

In 1938 opende Hitachi een vliegtuigmotoren fabriek in de stad Higashiyamato, ten westen van Tokyo. In de Tweede Wereldoorlog liep het gebouw behoorlijk wat schade op tijdens een luchtaanval. De fabriek was zo zwaar beschadigd dat die werd afgebroken. Het transformatorstation had alleen wat kogelgaten opgelopen en was hard nodig. In 1993 werd het transformatorstation gesloten en aangewezen als stedelijk erfgoed.

Het gebouw is meestal gesloten, maar wordt zo nu en dan geopend voor het publiek.

Locatie: Higashiyamato, Sakuragaoka 2

Okutama Meer kabelbaan

Hoewel deze verlaten kabelbaan een behoorlijk eind buiten het centrum van Tokyo ligt wordt dit toch vaak gezien als een van de ruïnes van Tokyo. De Okutama Meer Kabelbaan werd in 1962 geopend om de oevers van het meer met elkaar te verbinden. De kabelbaan van ongeveer 600 meter lang werd na een paar jaar alweer gesloten vanwege managementproblemen. De eigenaar verdween maar de baan en stations werden nooit gesloopt.

De stationsgebouwen en kabeltreinen zijn officieel niet toegankelijk, maar vanaf de Kawano Parking parkeerplaats aan de zuidzijde van het meer loopt een oude trap de berg op richting het oude Mitosanguchi Station. Inmiddels is het station behoorlijk vervallen en met recht een ruïne.

Locatie: Okutama, Kawano 289

Tokyo ruïne kaart

3 beste reisgidsen voor Japan

Om zoveel mogelijk uit mijn reizen te halen verdiep ik me van te voren, maar ook tijdens de reis in mijn bestemming. Voor onze recente roadtrip door Shikoku hebben we een Japans-talig magazine gekocht dat ons heeft geholpen een aantal prachtige plekken te ontdekken waar we anders zonder blikken of blozen langs gereden zouden zijn.

Mijn punt? Een goede reisgids is essentieel! En wat jij natuurlijk wilt weten is welke reisgids je nodig hebt voor jouw Japan reis. Dit zijn de 3 beste reisgidsen voor Japan.

Lonely Planet

Als je aan reisgidsen denkt, denk je waarschijnlijk direct aan Lonely Planet. Al tientallen jaren is Lonely Planet toonaangevend. De Japanse editie van deze reisgids wordt bijgehouden door Chris Rowthorn. Chris woont al 20 jaar in Kyoto en verzorgd tours naar alle uithoeken van Japan. Je mag dus zeggen dat Chris Japan aardig kent. Een gedeelte van die kennis deelt hij met je in de Lonely Planet.

De Lonely Planet Japan gids is een uitstekende reisgids. Of je backpacker bent met een beperkt budget of je heb wat meer uit te geven, de Lonely Planet is een goede compaan als je Japan voor het eerst gaat ontdekken.

Het nadeel van de Lonely Planet vind ik zelf dat je niet echt van de tourist trail afkomt. Al tientallen jaren gaan reizigers op weg met een Lonely Planet op zak, maar die verborgen plekjes die we deze winter ontdekt hebben in Shikoku staan niet in deze gids. De Lonely Planet raadt ik dan ook vooral aan als je voor het eerst naar Japan reist.

Capitool Reisgids Japan

De reeks van Capitool reisgidsen zijn van oorsprong Nederlandse producten. Geen vertalingen dus van Engelse reisgidsen. Daarmee mag je verwachten dat de Capitool Reisgids Japan naadloos aansluit op wat “de gemiddelde Nederlander” weten wil.

Gemiddeld is deze reisgids echter niet. Het is een absolute uitblinker! De Capitool Reisgids Japan is een van de beste reisgidsen die je bij je kunt hebben om het meeste uit je Japan reis te halen.

De Capitool Reisgids Japan wordt vooral geroemd vanwege het prachtige beeldmateriaal. Een goede visuele ondersteuning van je reis dus. Naast prachtige foto’s en duidelijke kaarten biedt deze gids opengewerkte tekeningen, driedimensionale beelden en plattegronden van de belangrijkste bezienswaardigheden.

Van de drie reisgidsen in dit artikel vind ik de Capitool Reisgids Japan visueel het meest aantrekkelijk.

Dominicus Landengids: Japan

Een wat minder bekende naam dan de twee andere gidsen op deze lijst. De Dominicus Landengids: Japan is desalniettemin zeker de moeite waard. Marion Tijsseling, de auteur, heeft jaren in Tokyo gewoond en kent Japan dus als een local. Met de Dominicus Landengids: Japanin je koffer kom je dan ook op andere plekken dan met de twee hierboven genoemde gidsen.

Het leuke aan de Dominicus Landengids: Japan vind ik de herkenbaarheid. De auteur heeft, net als ik, jaren in Japan gewoond waardoor ze een diepgaandere blik in de cultuur kan werpen.

De Dominicus Landengids: Japan is niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld de Lonely Planet. Niet alle bestemmingen worden beschreven. Er staan echter ook wat plekken in waarvan ik denk “hé, dat is nou leuk om in een reisgids te zetten”. Ik vind dat de deze reisgids het beste aansluit op het motto van deze site: beleef Japan op een unieke manier.

De drie grote festivals van Tohoku

Hier in Nederland hebben we een echte festival cultuur. Zodra het warm genoeg is om in een tent te slapen heb je behoorlijk wat keuze: Pinkpop, Lowlands, North Sea Jazz, Zwarte Cross en nog veelveel meer… Ik heb dus een aardig idee waar je aan denkt bij het woord “festivals”.

Leg al je voorkennis en verwachtingen maar op zij, want vandaag wil ik het met je hebben over festivals in Japan. Waar wij meteen denken aan pop- en rockmuziek, een podium, bier en modder denkt het Japanse brein een heel andere kant op. De Japanner denkt aan dans en muziek van een meer traditionele aard maar ook aan praalwagens en optochten, aan zomer en zomer kimono’s, aan feest in de stad.

Japanse festivals

Festivals in Japan worden georganiseerd door Shinto heiligdommen. Shinto is de Japanse inheemse religie en is eigenlijk meer folklore dan iets anders. Het is geen religie in de zin van een voorbereiding op het hiernamaals. Shinto’s focus is een harmonisch en gelukkig leven. En waar wordt je nou gelukkiger van dan van een feest?

Eens per jaar geven de Shinto heiligdommen dus een feest. Ja, het is om de godheden waaraan het heiligdom is opgedragen te eren, maar wel met het idee dat je als sterveling er ook wel wat lol aan mag beleven.

Er zijn duizenden Shinto heiligdommen in Japan, dus zijn er ook duizenden festivals. De meesten zijn zo klein dat het meer weg heeft van een buurt barbecue dan van een festival. Er zijn echter festivals die nationale bekendheid verworven hebben, niet in de laatste plaats vanwege de enorme omvang. De echt grote jongens zijn op 4 handen te tellen.

Ben je toevallig in de zomer in Japan, dan is een bezoek aan een festival zeker de moeite waard (en bovendien over het algemeen gratis).

Tohoku Sandai Matsuri

Van de grofweg 20 grote festivals in Japan zijn er drie te vinden in de Tohoku regio. Samen staan deze festivals bekend als “Tohoku Sandai Matsuri”, de Drie Grote Festivals van Tohoku. Alle drie de festivals vinden in dezelfde periode plaats. Ben je in Japan tussen 2 en 8 augustus dan mag een tripje naar Tohoku eigenlijk niet ontbreken.

Even tussendoor: het Japanse woord voor festival is matsuri (祭).

Kanto Matsuri

Ieder jaar van 3 t/m 6 augustus vindt in de stad Akita het Kanto Matsuri plaats. Een kanto is een lange bamboe stok, en aan die stok worden lampions bevestigd. De stokken zijn tot wel 12 meter lang, wegen soms wel 50 kilo en dragen maximaal 46 lampions. De kanto wordt door een groep dragers gerecht en vervolgens door slechts één drager op allerlei spectaculaire manieren gebalanceerd.

Overdag vindt je op verschillende locaties in de stad demonstraties en kanto balans wedstrijden, maar het hoogtepunt is ’s avonds. Op 3, 4, 5 en 6 augustus vanaf 19:25 worden op de Chuo-dori straat onder luid tromgeroffel zo’n 250 kanto tegelijkertijd gerecht en gebalanceerd. Bedenk dat er echte kaarsen in de lantaarns zitten en het is nog spectaculairder.

Akita Kanto Festival
Tijdens het Kanto Matsuri is het erg gezellig op straat. Afbeelding via redlegsfan21 onder CC BY-SA licentie.

Nebuta Matsuri

In Aomori vindt van 2 t/m 7 augustus het Nebuta Matsuri plaats. Net als het Kanto Matsuri in Akita wordt dit festival georganiseerd door het lokale Shinto heiligdom. Het Nebuta Matsuri bestaat niet uit gedragen palen met lampions maar uit praalwagens. De praalwagens bestaan uit constructies van draadstaal bekleed met gekleurd papier. Door de wagens van binnenuit te verlichten heb je, zeker als het buiten donker is, een spectaculair spektakel.

Van de Drie Grote Festivals van Tohoku is het Nebuta Matsuri het populairst. Ieder jaar trekt het festival enkele miljoenen bezoekers van over heel Japan.

Ominato Nebuta 2011
Een praalwagen van het Nabuta Matsuri. Afbeelding via tsuda onder CC BY-SA licentie.

Sendai Tanabata Matsuri

Ook de stad Sendai doet mee met de Drie Grote Festivals van Tohoku. Tanabata festivals worden door heel Japan gevierd en worden ook wel “sterren festivals” genoemd. Traditioneel vindt tanabata plaats op de 7de dag van de 7de maand. Door het verschil in de maan- en zonkalenders verschuift de daadwerkelijke datum jaarlijks tussen ergens in juli en begin augustus. Sendai heeft de datum voor het Sendai Tanabata Matsuri vastgelegd op 6 t/m 8 augustus.

Het Sendai Tanabata Matsuri vindt op verschillende locaties in de stad plaats, maar het hoogtepunt zijn de prachtige gekleurde decoraties die in de winkelstraten hangen. De stroken worden gemaakt van washi papier en bamboe door de lokale middenstand, door scholen en door buurt gemeenschappen. De decoraties zijn 3 tot 5 meter hoog.

Sendai Tanabata (The Star Festival)
De kleurrijke versieringen van het Sendai Tanabata Matsuri. Afbeelding via yisris onder CC BY licentie.

3 mooiste nachtelijke uitzichten van Japan

Waarom ga jij op reis? Voor de ervaring natuurlijk! En dan met name ervaringen die je niet thuis kunt hebben. Wat het doet met de menselijke brein is mij niet helemaal duidelijk, maar dat reiservaringen van alles los maken is een open deur.

Eén van de dingen die altijd goed scoren wat betreft reiservaringen zijn uitzichtpunten. Een berg heeft een onherroepelijke aantrekkingskracht om beklommen te worden. Nachtelijke uitzichten zorgen voor een extra dimensie. Het zijn de lampjes denk ik. Ik vind het zelf ook altijd spectaculair.

Ben jij ook gevoelig voor de pracht van mooie nachtelijke uitzichten? Japan is enorm bergachtig, dus er zijn genoeg bergen om te beklimmen en van het uitzicht te genieten. Wat jij natuurlijk wilt weten is waar je heen moet voor de mooiste nachtelijke uitzichten van Japan.

Het leuke is, dat de onderstaande drie uitzichten de drie mooisten van Japan zijn is niet mijn mening. Het staat in een officieel document, de Sandaiyakei (三大夜景, Drie Grootse Nachtelijke Uitzichten).

Top 3 nachtelijke uitzichten

Mt. Hakodate

Vanaf deze 334 meter hoge berg heb je een prachtig uitzicht over het centrum van de stad Hakodate op het noordelijke eiland Hokkaido. Mt. Hakodate ligt op de punt van een schiereiland. Vanaf het uitzichtpunt zie je het centrum van de stad ingeklemd liggen tussen het water.

DSCF1385
Het nachtelijke uitzicht vanaf Mt. Hakodate. Afbeelding via chinnian onder CC BY-SA licentie.

Mt. Rokko

De berg Mt. Rokko is met 931 meter de hoogste van de Rokko Bergketen, de bergketen die Kobe een mooie groene achtergrond geeft. Van hieruit heb je een prachtig nachtelijk uitzicht over de stad Kobe, de havens en de Baai van Osaka.

Tenrandai
Het uitzicht vanaf Mt. Rokko richting Osaka. Afbeelding via halfrain onder CC BY-SA licentie.

Mt. Inasa

Deze berg ligt met een hoogte van 333 meter vlakbij het centrum van de zuidelijke stad Nagasaki. Het uitzicht vanaf Mt. Inasa over het centrum van Nagasaki en de haven is zeker na zonsondergang spectaculair.

Mt Inasa, Nagasaki
Nagasaki bij nacht vanaf Mt. Inasa. Afbeelding via Kzaral onder CC BY licentie.

Beste badhuizen in Kyoto

Na een lange dag wandelen of fietsen door Kyoto zijn je benen vast toe aan wat rust. Doe dan zoals de Japanners doen: neem een bad. Tijdens de hoogtijdagen van de naoorlogse economische groei had lang niet iedere Japanner een bad in zijn huis. De eeuwenoude badhuis-cultuur zorgde voor de hygiëne. Hoewel de noodzaak er tegenwoordig niet meer is bezoeken nog steeds veel Kyotoïeten regelmatig een badhuis. Ook op zoek? Dit zijn de beste badhuizen in Kyoto.

Beste badhuizen in Kyoto

  1. Funaoka Onsen
    Dit is het oudste nog operationele badhuis van de stad. Let hier behalve op de prachtige baden en sauna ook op het houtsnijwerk waarmee de kleedkamer gedecoreerd is.
  2. Tenzan no Yu
    Een uitgebreid spa complex in de buurt van Arashiyama. Behalve baden kun je je hier laten masseren en een hapje eten in het uitstekende maar zeer betaalbare restaurant.
  3. Goko-yu
    Nog een badhuis waar je als toerist uitstekend kunt genieten van ruime baden en een verschrikkelijk hete sauna. Goko-yu ligt wat dichter bij het centrum dan de twee opties hierboven.

Hoe werkt een badhuis?

Als je nog nooit in een Japans badhuis geweest bent dan is het idee om naakt te baden met vreemden misschien een beetje spannend. Logisch! Het eerste wat je doet is ontspannen. Dat is sowieso waar het om gaat in een badhuis. Hoewel er een aantal regels zijn, hoef je niet bang te zijn dat iedereen je op de vingers gaat zitten kijken of je het wel goed doet. De belangrijkste regel: de baden zijn om in te ontspannen, niet om je in te wassen.

Verder…

Doe je schoenen uit bij de deur en betaal aan de deur voor je de kleedkamer in gaat. Bij de badhuizen in Kyoto hierboven betaal je aan de frontdesk. Bij kleinere badhuizen zit de kassier op een verhoging tussen de dames- en herenkleedkamer. Vraag om een “towel set”, een set met een badhanddoek en een klein washanddoekje. Die kun je over het algemeen huren voor ¥ 100 – ¥ 200. Voor de kleedkamer van de dames hangt een gordijn met 女 en bij de heren staat er 男 op.

In de kleedkamer trek je al je kleren, ja alles, uit. Er zijn kluisjes beschikbaar om je kleren in op te bergen. Soms krijg je een sleutel bij de frontdesk als je betaalt. Anders zitten er op de kluisjes sleuteltjes. Aan de sleutel zit een bandje voor om je pols.

Nu ben je klaar om de badruimte te betreden. Was je lijf eerst goed bij een van de was plekken. Zeep en shampoo is beschikbaar in alle drie van de badhuizen hierboven. In kleinere badhuizen neem je zelf je eigen zeep mee. Ben je schoon en gespoeld, dan ben je klaar voor de baden.

Je kunt onbeperkt gebruik maken de baden en de sauna. Het enige waar je voor moet zorgen is dat je het kleine washanddoekje dat je bij je hebt niet in het badwater terecht komt.

Fietsen in Kyoto, ontdek de geheimen van de stad

Waar denk jij aan als je aan Japan denkt? Misschien denk je aan geisha of tempels. Of wellicht aan manga en anime. Hoe dan ook heb je vast een beeld van de Japanse cultuur. Maar denk je ook aan fietsen? In steden zoals Tokyo en Osaka kun je daar maar beter niet aan denken. Echter is fietsen in Kyoto een uitstekende manier om die stad goed te leren kennen. Ik ging op stap met Ross van NORU Cycling Tours om te zien of Kyoto nog geheimen voor mij zou hebben.

Fietsen in Kyoto met NORU

De populairste route van NORU is de “Secret Kyoto Route”. De tour begint bij het hoofdkwartier van NORU, vlakbij de hoofdingang van het imposante Kitano Tenmangu heiligdom. Voor 9 uur ‘s ochtends vertrekken we met een klein groepje. Ross vertelt dat hij de vouwfietsen die we gebruiken uitgezocht heeft uit een grote selectie op een grote fietsbeurs in Taiwan. Ondanks het compacte formaat zijn de fietsen erg comfortabel, zelfs voor vrij lange mensen zoals ik.

NORU Cycling hoofdkwartier
Een paar van de fietsen voor het hoofdkwartier van NORU Cycling Tours.

Kamishichiken

De tour heet dus “Secret Kyoto Route” en volledig in die stijl beginnen we met een ritje door het meest exclusieve geisha district van Kyoto. In Kamishichiken werken zo’n 25 maiko en geisha in een theehuis of 10. Daarmee is het district een stuk kleiner dan Gion en is ook veel minder bekend, maar daarom niet minder charmant. Dat is geheim nummer 1!

Kitano Tenmangu

Slingerend door Kamishichiken staan we ineens voor een zij-ingang van een van de oudste Shinto heiligdommen van Kyoto: Kitano Tenmangu. Er is een hoop te vertellen over deze schrijn als je via de hoofdingang binnen komt, maar de bewuste keuze voor de zij-ingang zorgt voor een extra dimensie. Meer weten over dit geheim nummer 2? Boek dan zeker deze tour als je in Kyoto bent.

Kitano Tenmangu
Ross (grijze jas) en een van de andere deelnemers aan de tour voor de zij-ingang van Kitano Tenmangu.

Kinkaku-ji

De derde stop is geen geheim. Sterker nog, deze stop staat op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Het Gouden Paviljoen van Kinkaku-ji. Je kunt genoeg tours boek die fietsen in Kyoto langs alleen maar van dit soort hoogtepunten, maar zoals Ross uitlegt beginnen de massa’s toeristen dan al vrij snel te vervelen. En er is zoveel te ontdekken in Kyoto net naast de platgelopen toeristische routes.

Kinkaku-ji
Volgens de architect zou de Gouden Tempel naadloos overgaan in de natuur eromheen.

Zuiho-in

Zo is er bijvoorbeeld de prachtige rotstuin van Zuiho-in. Deze Boeddhistische tempel in een sub-tempel van Daitoku-ji. De priester is al in de 80 maar harkt nog steeds zelf een paar keer per week het patroon in de kiezels zoals de ontwerper het ooit bedacht. Als je een rotstuin wilt zien dan zullen de reisgidsen je naar Ryoan-ji sturen. Een mooie tempel maar erg toeristisch. Zuiho-in heeft dezelfde schoonheid zonder de massa’s mensen. Tel je mee? Geheim nummer 3.

Zuiho-in
De kleinste van de twee rotsentuinen van Zuiho-in.

Imamiya Jinja

Verder fietsend komen we terecht bij Imamiya Jinja. Een prachtige Shinto schrijn in een rustige wijk. Het is werkelijk verbluffend dat dit indrukwekkende heiligdom niet door toeristen wordt overlopen, maar het zorgt voor een uitstekend geheim nummer 4.

Imamiya Jinja
Imamiya Jinja is de perfecte samenvatting van deze fietstour: prachtig en toch niet toeristisch.

En tot slot…

Geheim nummer 5 in een mooie afsluiter en iets wat Ross aankondigde als een laatste verrassing. Ik zal die verrassing niet voor je verpesten. Ervaar het zelf!

Fietsen in Kyoto is een uitstekende manier om dieper in de stad te duiken. En als je dan een tour zoekt dan is wat mij betreft de “Secret Kyoto Route” van NORU Cycling Tours een van de beste opties.