De klant is god

Goedemorgen! Welkom op onze website! Als je in Japan een winkel of restaurant binnen loopt krijg je direct een groet van het personeel: “irashaimase!”. Dat wordt je toegeroepen door één en de rest van het personeel roept het in koor na. Laat ik “irashaimase” maar vertalen als “welkom in onze winkel”, hoewel het eigenlijk wat gecompliceerder ligt hoor.

Als je dan begint met het op je gemak doornemen van het assortiment of het menu is er altijd wel personeel in de buurt die je kunt roepen voor een vraag of bestelling. De aandacht krijgen van het personeel is nooit een probleem. In Nederland is het nog wel eens lastig om de aandacht van een ober of het winkelpersoneel te sommeren, of heb je juist last van die pushy verkoper. En als het personeel dan komt aandraven om je op je wenken te bedienen is dat altijd met respect. In de vijf jaar dat ik in Japan gewoond heb, heb ik serieus niet een keer meegemaakt dat een bediende gebrek aan zin en plezier uitstraalde.

Het verschil

Het verschil tussen klantgerichte service in Nederland en Japan blijkt wat mij betreft het duidelijkst uit het nuance verschil in een spreekwoord:

De klant is koning

N

Dat is de Nederlandse insteek. En zoals bij elke koning zijn er onderdanen die het niet eens zijn met de koning en zich opstandig opstellen. De Japanse versie laat geen ruimte voor opstand:

De klant is god

De klant in Japan

Dienstbaarheid in Japan heeft in zekere zin ook religieuze kenmerken. De bedrijvers ervan geloven heilig in de waarde van hun service. Dat wil niet zeggen dat onredelijke eisen van klanten worden ingewilligd, maar betekend vooral dat het werk met trots en voldoening wordt uitgevoerd. Dat blijkt uit de houding van vrijwel al het servicepersoneel in Japan en is de belangrijkste reden voor het hoge niveau van dienstverlening in Japan.

2 antwoorden op “De klant is god”

  1. Hallo Wouter, woon je momenteel nog in Japan?
    Ik heb plannen om misschien naar Japan te verhuizen en ben op zoek naar tips. Kun je me daar misschien mee helpen?

    met vriendelijke groet, Ton

Geef een reactie