45 van de 50 drukste treinstations ter wereld liggen in Japan

45 van de 50 drukste treinstations ter wereld liggen in Japan

Niet zo lang geleden kwam ik een grafiekje tegen online met een leuk stukje statistiek. Het is een staafdiagram van de drukste treinstations ter wereld, gemeten over het aantal mensen dat er per jaar doorheen stroomt.

Heb jij wel eens het gevoel dat het druk is op jouw station? Als jouw station niet in Japan ligt is de kans klein dat het bij de druksten ter wereld behoort. Dat wil overigens niet zeggen dat je in Japan geen rustige stations hebt waar je helemaal tot rust komt hoor.

Eigenlijk geen verrassing voor diegenen onder jullie die de immens complexe transportkathedralen van Japan ervaren hebben: Japan is goed vertegenwoordigd in de grafiek.

Wat wel verrassend is, is de mate van dominantie van Japan op de lijst. Van de 51 stations of deze lijst liggen er slechts 6 niet in Japan en bijna de helft ligt in de hoofdstad. Van de top 5 liggen er 3 aan de Yamanote-lijn, de drukste spoorader van de Tokyo.

Dit zijn de vijf drukste treinstations ter wereld. Dat het een wereld-lijst betreft blijkt niet aan de stations op de lijst overigens.

Top 5 drukste treinstations ter wereld

1. Shinjuku Station (Tokyo, Japan) – 1,2 miljard reizigers per jaar

Shinjuku

Veel mensen zijn onder de indruk van dit enorme station dat gebouwd is om zonder problemen meer dan 1 miljoen reizigers per dag te verwerken. Anderen klagen over hoe ingewikkeld dit station in elkaar zit. Op papier valt dat reuze mee.

Behalve JR zijn er nog vier maatschappijen die op Shinjuku rijden en allemaal een eigen gedeelte van het station beheren.

En uiteraard liggen niet alle sporen netjes naast elkaar en zijn de perrons van de verschillende trein bedrijven niet netjes door genummerd. Tel daar de infrastructuur, winkels, kantoren en vermakelijkheden bij op en je hebt een labyrint waar het zonder moeite kunt verdwalen.

2. Shibuya Station (Tokyo, Japan) – 1,1 miljard reizigers per jaar

Shibuya

Drie stations ten zuiden van Shinjuku ligt de nummer 2 van de lijst: Shibuya. Hoewel het altijd druk is hier hangt er toch een redelijk rustige sfeer die enigszins afleidt van de constante stroom reizigers.

Een groot deel van de reizigers die door Shibuya stromen lopen vervolgens buiten het station waarschijnlijk dezelfde kant op want buiten vind je de drukste voetgangersoversteekplaats ter wereld.

Tussen het station en het zebrapad staat een standbeeld van de hond Hachiko. Deze viervoeter is vereeuwigd in zowel een Japanse als Amerikaanse film omdat hij trouw iedere dag naar het station kwam om zijn baas van de trein te halen. Zelfs na diens overlijden.

3. Ikebukuro Station (Tokyo, Japan) – 910 miljoen reizigers per jaar

Ikebukuro

Als een van de hub stations van Tokyo is het niet verwonderlijk dat dit station zo druk is. Ikebukuro ligt aan de noordwest-zijde van de Yamanote-lijn. Hier komen de treinen van de noordelijke buitenwijken samen met de drukste verkeersaders van Tokyo.

En er is meer dan alleen transport in en rond het stationscomplex. Het enorme winkelcentrum Sunshine City omhelst het station met op het dak zelfs een aquarium waar zeehondjes door een doorzichtige water glijbaan boven je hoofd langs glijden.

4. Umeda Station (Osaka, Japan) – 820 miljoen reizigers per jaar

Umeda

Mijn jaren in Japan bracht ik door in Osaka (volgens jullie overigens de tofste stad in Japan om in te wonen), dus het stationscomplex in Umeda ken ik op mijn duimpje. Maar dat heeft wel een hele tijd geduurd. Het eerste jaar verdwaalde ik hier nog geregeld.

De forenzenstromen lopen door elkaar en ondergronds gangpaden lopen net even in een andere richting dan de bovengrondse. Het feit dat het stationscomplex feitelijk bestaat uit een aaneenschakeling van twee bovengrondse en vier ondergrondse stations maakt het er niet makkelijker op. Maar Umeda is nog relatief eenvoudig…

5. Yokohama Station (Kanagawa, Japan) – 760 miljoen reizigers per jaar

Yokohama

Yokohama ligt in de prefectuur Kanagawa, vlakbij de grens met Tokyo. Dit is nu de op een na grootste stad van Japan, en was in 1872 de eerste stad die per spoor verbonden werd met de hoofdstad. Een paar verhuizingen en aardbevingen later staat het originele station niet meer op de oorspronkelijke plaats.

Het station van Yokohama is de kern in een gigantisch winkelcomplex dat zich zowel in de hoogte als in de breedte ver uitstrekt. Zowat alle grote Japans ketens, waaronder Takashimaya en Yodobashi Camera, zijn vertegenwoordigd.

Een beetje perspectief

De grafiek geeft weinig prijs over de betrouwbaarheid van de informatie. Zo is het bijvoorbeeld onduidelijk hoe oud de data is. Een steeksproefsgewijze controle met de Wikipedia pagina’s voor een paar stations op de lijst laat soortgelijke cijfers zien, dus de data lijkt wel te kloppen.

Maar ik vraag me bijvoorbeeld af of Grand Central Station in New York, het grootste (qua aantal sporen) treinstation ter wereld, niet ook op deze lijst zou moeten staan.

Ook zou de snelle ontwikkeling van spoorwegen in China best wel eens een behoorlijke impact kunnen hebben op toekomstige versies van deze lijst. Maar voor nu is Japan overduidelijk “the place to be” voor liefhebbers van drukke treinstations!

De volledige lijst

  1. Shinjuku (Tokyo, Japan)
  2. Shibuya (Tokyo, Japan)
  3. Ikebukuro (Tokyo, Japan)
  4. Umeda (Osaka, Japan)
  5. Yokohama (Kanagawa, Japan)
  6. Kita-Senju (Tokyo, Japan)
  7. Nagoya (Aichi, Japan)
  8. Tokyo (Tokyo, Japan)
  9. Shinagawa (Tokyo, Japan)
  10. Takadanobaba (Tokyo, Japan)
  11. Namba (Osaka, Japan)
  12. Shimbashi (Tokyo, Japan)
  13. Tennoji (Osaka, Japan)
  14. Akihabara (Tokyo, Japan)
  15. Kyoto (Kyoto, Japan)
  16. Sannomiya (Kobe, Japan)
  17. Omiya (Saitama, Japan)
  18. Yurakucho-Hibiya (Tokyo, Japan)
  19. Nishi-Funabashi (Chiba, Japan)
  20. Meguro (Tokyo, Japan)
  21. Daimon-Hamamatsucho (Tokyo, Japan)
  22. Ueno (Tokyo, Japan)
  23. Oshiage (Tokyo, Japan)
  24. Paris Nord (Paris, France)
  25. Taipei Railway Station (Taipei,Taiwan)
  26. Machida (Tokyo, Japan)
  27. Gare de Chatelet (Paris, France)
  28. Kawasaki (Kanagawa, Japan)
  29. Roma Termini Railway Station (Rome, Italy)
  30. Tamachi-Mita (Tokyo, Japan)
  31. Kyobashi (Osaka, Japan)
  32. Funabashi (Chiba, Japan)
  33. Ayase (Tokyo, Japan)
  34. Hamburg Central Station (Hamburg, Germany)
  35. Yoyogi-Uehara (Tokyo, Japan)
  36. Kamata (Kamata, Japan)
  37. Gotanda (Tokyo, Japan)
  38. Kichijoji (Tokyo, Japan)
  39. Kaneyama (Aichi, Japan)
  40. Musashikosugi (Kanagawa, Japan)
  41. Fujisawa (Kanagawa, Japan)
  42. Oimachi (Tokyo, Japan)
  43. Nakano (Tokyo, Japan)
  44. Tachikawa (Tokyo, Japan)
  45. Iidabashi (Tokyo, Japan)
  46. Kashiwa (Chiba, Japan)
  47. Hakata (Fukuoka, Japan)
  48. Tsuruhashi (Osaka, Japan)
  49. Nishi-Nippori (Tokyo, Japan)
  50. Nakameguro (Tokyo, Japan)