Nagoya is de grootste stad in Chubu, zeg maar de regio centraal Japan. Bovendien is het de vierde stad van het land na TokyoYokohama en OsakaNagoya is een van de belangrijkste economische regio’s van Japan met is de thuisbasis van onder andere Toyota, Honda en Mitsubishi.

De fabrieken van deze drie grote auto bouwers waren tijdens de Tweede Wereld Oorlog doelwit van veel bombardementen die een groot gedeelte van de stad met de grond gelijk gemaakt hebben. Dat verklaard meteen waarom Nagoya geen topbestemming is voor toeristen. Er is daar een vergelijking te trekken met bijvoorbeeld Rotterdam. Er zijn echter best wel wat redenen om ook in Nagoya eens uit de Shinkansen te stappen.

Een groot gedeelte van de stad is naoorlogse bouw met brede rechte lanen die de stad verdelen in nette ruiten. Nagoya heeft geen buurten met charmante steegjes waar je uren doorheen kunt dwalen, zoals je die bijvoorbeeld vindt in Osaka. Daarentegen kun je in Nagoya prima shoppen en is ook het nachtleven verrassend bruisend.

Te zien in Nagoya

Kasteel Nagoya

Het kasteel van Nagoya werd gebouwd tijdens de Edoperiode als een van de drie kastelen van de heersende Tokugawa familie. Het was een van de grootste kastelen van Japan. De nederzetting rond het kasteel is uitgegroeid tot de vierde stad van Japan.

Tijdens een bombardement in de Tweede Wereldoorlog werd het kasteel vrijwel volledig verwoest. Het hoofdgebouw werd in 1959 herbouwd van beton. Tot de sluiting in mei 2018 was er in het hoofdgebouw een modern museum over de geschiedenis van het kasteel. Na sluiting is begonnen aan de sloop van het hoofdgebouw. In 2022 zou Kasteel Nagoya volledig herbouwd moeten zijn.

Het park rond het kasteel met grachten en indrukwekkende ommuringen kleurt tijdens het kersenbloesem seizoen helemaal roze. Het is een populaire plek onder de inwoners van Nagoya voor hanami.

SCMAGLEV & Railway Park

Als je van treinen houdt zit je in Japan goed. Naast de geprivatiseerde nationale spoorwegen die onder de JR Group vallen zijn er tientallen particuliere spoorbedrijven. En al die operators hebben ieder hun eigen karakteristieke treinstellen. Er zijn honderden, wellicht duizenden verschillende types die door de liefhebbers lustig gefotografeerd worden.

De crème-de-la-crème van de Japanse treinen is zonder meer de kogeltrein, de Shinkansen. In 1964 reed de 0 series Shinkansen voor het eerst tussen Tokyo en Osaka en sinds dien is het hogesnelheidsnetwerk uitgebreid naar alle uithoeken van Japan. De treinen zijn ook steeds sneller geworden. Er zit echter een limiet aan de snelheid die je kunt behalen op een spoor, en die limiet is intussen in zicht. Maar de Japanners willen sneller.

Al sinds de jaren ’70 is Japan bezig met de ontwikkeling van een magneetzweeftrein die ooit de Shinkansen op een schildpad moet laten lijken. Intussen is de ontwikkelingsfase afgerond en is begonnen met de bouw van de Chuo Shinkansen lijn, die in 2027 Tokyo met Nagoya verbindt en in 2045 door loopt tot aan Osaka.

In het SCMAGLEV & Railway Park in Nagoya vind je het hele spectrum, van stoomtrein tot magneetzweeftrein. Het laat de geschiedenis van JR zien en geeft ook een beeld van wat de toekomst gaat brengen. Er staan een aantal echte treinstellen tentoongesteld die zowel van binnen als van buiten te bewonderen zijn.