Hoogtepunten van Japan

De Japanse samenleving is vol contrast. Moderne wolkenkrabbers staan naast eeuwen ouden tempels. Ervaar dit fascinerende land zelf. Je zou kunnen beginnen in Tokyo, de ultieme manifestatie van dat contrast. Daarna zou je het hoofdeiland Honshu kunnen verkennen per Shinkansen, de supersnelle trein die alle grote steden van Japan verbindt. Je zou dan kunnen eindigen in Fukuoka, een stukje zuidelijker.

Tokyo, dag 1 – 4

Tokyo is een enorme stad. Je hebt minimaal drie dagen nodig om een paar van de hoogtepunten te zien. Veel reizigers beginnen hun Japan avontuur hier. De hoofdstad van Japan een verscheidenheid aan verschillende gezichten. De Yamanote-lijn, de drukste spoorlijn ter wereld, verbindt de belangrijke wijken zoals Shibuya, Harajuku, Shinjuku, Ueno en Shinagawa met elkaar.

Hakone, dag 4 – 6

Dag 4: Je zou vandaag met de trein richting Hakone kunnen reizen. Als je met de Japan Rail Pass reist doe je er het beste aan om een Shinkansen trein naar Odawara te nemen en daar over te stappen op een trein van de private spoorwegmaatschappij Odakyu (Japan Rail Pass niet geldig). Je bent ongeveer een uur onderweg. Na aankomst in Hakone kun je de middag gebruiken om rond te kijken in dit pittoreske bergstadje.

Dag 5: Een van de dingen die je in Hakone gezien moet hebben is het Fuji-Hakone-Izu National Park. Je vindt hier onder andere het Ashi Meer met prachtig uitzicht op Mt. Fuji, het Hakone Openlucht Museum, Hakone Jinja schrijn en de vulkanische hotspot Owakudani (Grote Kokende Vallei) met haar sulfur bronnen.

Takayama, dag 6 – 8

Dag 6: Vandaag zou je naar Takayama kunnen reizen. Neem een Odakyu trein naar Odawara om daarover te stappen op een Shinkansen naar Nagoya. Daar kun je overstappen op een Limited Express trein richting Takayama (Japan Rail Pass geldig). Je bent 5-6 uur onderweg. De laatste anderhalf uur rijdt de Limited Express trein door een prachtig ravijn, dus het is zeker geen saaie treinreis. De locals vinden dat Takayama een kleine versie van Kyoto is en dat is tot op zeker hoogte waar. Gebruik de rest van de middag om het oude centrum van de stad te ontdekken.

Dag 7: Vandaag zou je ervoor kunnen kiezen om een excursie te boeken naar Shirakawa-go. Je zou er ook voor kunnen kiezen om Takayama nog wat verder te verkennen. Er is hier ook genoeg te zien. Zo vind je aan de voet van Higashiyama, de berg ten oosten van de stad, een aantal prachtige tempels en schrijnen.

Kyoto, dag 8 – 11

Dag 8: Als je uitgekeken bent in Takayama kun je vandaag je reis vervolgen richting Kyoto. Limited Express Hida brengt je in ongeveer vier uur en zonder overstap naar Kyoto, de oude hoofdstad van Japan. Hier zou je je bezoek kunnen beginnen met een kijkje over de stad vanaf Kyoto Tower. Deze toren uit 1964 staat pal voor Kyoto station.

Dag 9: Begin de dag bij Yasaka Jinja schrijn. Van hieruit loop je via Maruyama Park richting Higashiyama, een van de meest pittoreske stukjes van de stad. Hier loop je door smalle straatjes en trappen langzaam de berg op. Bovenaan bereik je Kiyomizu-dera, een van de mooiste tempels van Kyoto en UNESCO Werelderfgoed. Je vindt hier onderweg ook genoeg gelegenheid om een hapje typisch Japans te eten. Je kunt daarna verder doorlopen in noordelijke richting naar Nanzen-ji en op zoek gaan maar het Pad der Filosofen.

Dag 10: Vandaag zou je de bus kunnen nemen naar Kinkaku-ji, de Gouden Tempel. Zoals de naam als aangeeft is deze tempel volledig bedekt in een laagje bladgoud. Ook de tuinen achter de tempel zijn zeker de moeite waard. Je kunt vanaf hier met een klein treintje van maatschappij Randen naar Arashiyama.

Nara, dag 11 – 12

Dag 11: Vandaag zou je naar Nara kunnen reizen. Je kunt de Japan Rail Pass gebruiken om er te komen, maar het JR station ligt vrij ver buiten het centrum. Je kunt beter een Kintetsu trein nemen vanaf Kyoto station. Het Kintetsu station in Nara ligt heel centraal. Vanaf hier ben je zo in Nara Park.

Kobe & Himeji, dag 12 – 13

Dag 12: Neem vandaag een Kintetsu trein richting Kobe-Sannomiya (Japan Rail Pass niet geldig). Sannomiya is het hoofdstation van Kobe. Je komt aan op het ondergrondse station van private spoorwegmaatschappij Hanshin. Bovengronds vind je het JR station waar je je bagage zou kunnen opslaan in een kluisje. Dan heb je de tijd om in een paar uur Kobe te verkennen. Het gebied ten zuiden van het station is het winkelgebied, ten noorden van het station vind je een district vol leuke restaurantjes. Je zou in noordelijke richting kunnen lopen naar Kitano. In Kitano staan de huizen van buitenlandse handelaren die zich begin 20ste eeuw in Kobe vestigden. Kitano en de wandeling ernaartoe – je bent er met een kwartiertje – geven een goede indruk van de stad. Terug bij JR Sannomiya kun je een trein nemen naar Himeji.

Dag 13: Je bent in Himeji, en je kunt er niet omheen: Kasteel Himeji. Je zou ’s ochtends een bezoek kunnen brengen aan het kasteel. Het hele complex is recent gerestaureerd en de meeste gebouwen zijn toegankelijk voor bezoekers. In de loop van de middag kan je een Shinkansen trein nemen naar Hiroshima.

Hiroshima, dag 13 – 15

Dag 14: Hiroshima heeft een beladen geschiedenis en een bezoek aan de stad betekend dat je daar bij stil staat. Je kunt het Atomic Bomb Dome en het even verderop gelegen Herdenkingsmonument. Neem echter ook wat tijd om van de rest van de stad te genieten.

Dag 15: Vandaag zou bij uitstek geschikt zijn voor een bezoek aan het eiland Miyajima. Je reist eerst 10-15 minuten met de trein en steekt dan de zee over in een van de ferry’s.

Nagasaki, dag 15 – 17

Dag 16: Vandaag zou je met de trein verder kunnen reizen richting Nagasaki. Hoewel Nagasaki net als Hiroshima een verschrikkelijke tijd heeft doorgemaakt is dat hier niet zo nadrukkelijk aanwezig. Nagasaki is vooral een oud handelscentrum. Eeuwenlang sloot Japan zich volledig af van de buitenwereld. De enige buitenlandse handelaren die toegang kregen tot Japan waren Nederlanders. Die mochten zich vestigen op Dejima, een klein eiland voor de kust van Nagasaki. Je vind in Nagasaki dus behoorlijk wat Nederlandse invloeden. Neem deze dag om rustig de stad te verkennen.

Dag 17: Vandaag is de laatste dag van deze reis. Je zou als afsluiter dus iets ongewoons kunnen doen. Voor de kust van Nagasaki ligt een eiland met de bijnaam Slagschipeiland. Onder deze rots heeft Mitshubishi jaren steenkool gemijnd. Er woonden in die tijd permanent zo’n 5.000 mijnwerkers met hun families op het eiland. Ze woonden bijna allemaal in enorme betonnen flats. In 1974 sloot de mijn en iedereen vertrok op staande voet. Wat overblijft is een spook eiland. De flatgebouwen staan er nog, hoewel er wel een aantal op instorten staan, en veel van het meubilair staat nog in de kamers. Je kunt onder begeleiding een excursie ondernemen naar dit bizarre eiland.